Aktiviti Kami

JIKA INGIN DAFTAR PROGRAM ATAU BELI PRODUK.SILA ISI FORM DIBAWAH

SILA PILIH: DAFTAR PROGRAM
BELI PRODUK
Sila pilih produk jika berminat: TRIO DETEKTIF:Bomoh Sakti Rajawali
TRIO DETEKTIF:Misteri Kilang Biskut
TRIO DETEKTIF:Makhluk Aneh Pulau Pisang
DVD GEGARKAN MINDA (MATH MAGIC)
SILA PILIH PROGRAM(tak perlu jika hanya membeli produk):
Name(wajib):
TELEFON(wajib):
ALAMAT(wajib):
NAMA SEKOLAH(wajib):
UMUR(wajib):
Email Address:
Sebarang pertanyaan; sila nytakan di sini:

This contact form was created by Freedback.

nak print flyers colur? klik sini..

Masa Itu EMAS!

Thursday, October 9, 2008

TIPS HILANG MENGANTUK

Masalah mengantuk ni ramai pelajar yang hadapi, terutamanya dalam kelas. Lebih-lebih lagi subjek yang tidak disukai atau kureeng minat. Di sini ada beberapa tips yang boleh dibuat:
  1. Minum air mineral / air kosong banyak-banyak. Kajian pakar mengatakan, kita memerlukan air kosong paling sikit 1 botol air mineral bersaiz besar tu untuk sehari. Kalau kita minum kurang dari itu, kita cepat mengantuk, mudah letih, dan paling bahaya, lama kelamaan senang dapat penyakit. Oleh itu, minumlah banyak-banyak. Tapi ingat, elakkan minum air berkorbonet/ air gas, macam-macam penyakit boleh datang terutamanya kencing manis atau buah pinggang. Jarang-jarang sekali boleh le minum air gas tu.
  2. Cikgu mengajar di depan, anda sebagai pelajar jangan jadi "tugu negara". Lihat cikgu dan tulis nota ringkas. Ramai penlajar yang jadi "tugu negara" semasa cikgu mengajar. Tak bagusss. Lagi hebat, ada yang "mengajar" kawan di belakang kelas semasa cikgu mengajar di depan kelas. Tak berkat tu. Elakkan yee...
  3. Cari jalan untuk minat setiap subjek. Study dengan teknik yang betul. Macam mana tu? Nantilah kita bincang lain kali pula ye. Jangan benci subjek. Dan paling penting, jangan sesekai benci cikgu. Biar orang benci kita, tapi kita jangan benci orang. Tetapi, ikut kajian pakar, orang yang tidak membenci orang lain, pasti orang lain tak akan membenci dirinya. Orang yang selalu sangat benci pada orang, ramailah orang akan benci padanya. Sebab, apa yang ada di hati kita, di fikiran kita, akan membentuk perangai kita dan aura kira. Aura ni macam magnet, kalau hati kita penuh kebencian, makan aura tubuh kita pun suka menarik benci orang lain. So... jangan benci-benci leeee.
Itu saja untuk kali ini, jumpa lagi lain kali. Salam bahagia dan Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

3 comments:

iela said...

Saya dah try amal minum air, ok. Hilang mengantuk. Tapi macam mana nak tulis nota masa cikgu mengajar? Tak sempat le.

Chum said...

saye kadang 2x ngantuk jugak.dahla duduk depan.saye susah nak ingat math.yg pasal cikgu nak cantik kan blog cikgu tu,sorila blog saye pun sedara saye yg buatkan.

Yaser Mohd Akhir said...

tq kerana layari blog saya...saya pun ade belajar sket2 dr kwn2..baru belajar satu..tambah my playlist..hehehe...minuum air byk2 masa dlm kelas..insyallah boleh hilang ngantuk...